reklama

Tóny čarovné ...

Môj vzťah k vianočnému obdobiu je skôr taký, že 'nech už je to čím skôr preč' (vysvetlenie niekedy inokedy) ... predsalen som však našiel niečo, čo by sa k sviatkom - aj týmto koncoročným - hodilo ..... :-)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Viď / čuj toto video - NJK '2012
... akonáhle doznie potlesk predošlej skladby a komentár, pán dirigent urobí také pohyby rukami, akoby sa chystal čarovať o.O I veru, naozaj sa stane. Začaruje pán dirigent - Mariss Jansons z Lotyšska, začaruje i orchester - die Wiener Philharmoniker, a začarovať musel (úplne za začiatku, pred stodvadsiatimi rokmi) i samotný autor - Pjotr Iľjič Čajkovskij. Dva kúsky, nachádzajúce sa hneď za momentom na ktorý ukazuje uvedený link, pochádzajú z jeho baletu Spiaca krásavica.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako druhý je to valčík, no a ešte pred ním kúsok s názvom Panorama... pri ktorej človek úplne stratí reč ....... ešte aj slová o Čajkovského genialite by boli len chabým pomenovaním...
Chcem dúfať, že jeho skladieb zaradia v ďalších rokoch do svojich novoročných i letných koncertov viac; rozhodne tam patria.

Hop a skok... a sme v Prahe. Oficiálne sa video síce volá Prague, ja mu však nepoviem inak ako zimná rozprávka. Na vlastné oči som videl, ako jednoho veľkého šuhaja - bol vtedy už vysokoškolákom, študoval filmárčinu - prečarovalo na malého chlapca. Hneď po zjavení sa prvých snehových vločiek mu zažiarili očká... a tešil sa z každej jednej, až do konca... :o)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obrazovým čarodejníkom bol Philip Bloom, môj najobľúbenejší filmár (keby náhodou niekedy prišiel k nám a išiel tu dávať masterclass, rozhodne (ak ste filmármi) nezávahajte ani na chvíľu a určite tam choďte) a hudbu pričaroval Aram Chačaturjan - je z jeho baletu Spartakus.
Nájdeme tam všetko - poetiku, i drámu - jednoducho paraaadny filmík.
Philip je majstrom lyrizovanej prózy filmu :)

Máme tu silvester, takže zajtra - na Nový rok - ma na obed opäť čaká dilema kam skôr skočiť - čo skôr vypočuť - či viedenský symfonický Neujahrskonzert, alebo našich BHS (Bratislava Hot Serenaders, jedno z mojich najobľúbenejších telies) vítajúcich nový rok muzicírovaním v rozhlase.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozerám do vestníkov... prenos koncertu filharmonikov z Viedne sa na Dvojke začína o 11:15 (vysiela to aj ďalších takmer sto staníc celého sveta), prenos spod pyramídy zas krátko po 14-tej, na všetkých troch Rádiách Regina.
Takže tentokrát by sa to už malo dať stihnúť oboje, bez prekrývania - prvé tóny hot-jazzu zaznejú až po posledných tónoch Blauen Donau a Radetzkého... paráda, nepobijú sa :D

Reprízu filharmonikov má Dvojka naplánovanú na polnoc z 13. na 14. januára (nedeľa/pondelok), reprízu Serenaders (ak nejaká bude; nvm) treba hľadať na stránkach rozhlasu.

Vráťme sa však k ukážkam toho, čo odznelo už dávnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo svojom článku presne pred rokom ("Wollen Sie mitsingen?") som naznačil jednu vec, ktorá mi pomotala hlavu v januári roku 17teho. Dnes ju skonkretizujem:
Dirigentovi Gustavovi Dudamelovi sa vtedy podarilo vynikajúce naštudovanie kúsku z opery Die lustigen Weiber von Windsor (Veselé paničky Windsorské, na Shakespearov námet) od skladateľa menom Carl Otto Nicolai (ktorý bol aj zakladateľom Filharmonikov v roku 1842), a síce skladby Mondaufgang (východ mesiaca).

Orchester, spevácky zbor, detto výborné obrazové stvárnenie réžiou z ORF (škoda že som našiel iba video so zvukom)... v sále nikdo ani nedutal... pre mňa jeden z najkrajších zážitkov za celú dobu odkedy tieto novoročné koncerty sledujem :)
Našiel a vypočul som si tú operu aj ako celok. Z klasiky síce preferujem inštrumentálne diela (symfónie a pod.) pred spievanými (operou), táto však bola celkom spevná - melodická, takže som ju zvládol na jeden šup, nevznikla ani raz potreba dať si prestávku kvôli pre-miere vaty...

Na novoročákoch sa striedajú skladby niekoľkých druhov - valčíky, polky, marše, štvorylky, občas predohry opier, plus pár ďalších. Mne z týchto možností sedia najviac valčíky, v nemčine Walzer. Polky beriem spôsobom 'no dóbre teda - tak sa vybláznite, čo už s vami' :D, zatiaľ čo walzer prinášajú dôstojnosť, majestát, pokoj, nádheru ...
Z tých, čo ma oslovili najviac, dnes vyberiem aspoň Marienwalzer a G'schichten aus dem Wienerwald (Mariánsky valčík a Príhody z viedenského lesa); v prípade Wienerwald-u si môžeme vychutnať aj tradičný rakúsky nástroj citeru a tiež výborné obrazové spracovanie.

Vráťme sa kúsok vzad, tridsať rokov. Pár mesiacov pred pádom železnej opony, pod taktovkou Carlosa Kleibera, zahrali polku-mazur Die Libelle (Vážka). Spomedzi iných podaní tejto skladby, ktoré som tiež počul, mi toto príde asi najkrajšie.

No a dnešnú kolekciu uzavrieme jednou ukážkou ich letných (v skutočnosti májových) koncertov, konaných pod holým nebom v záhradách zámku Schönbrunn. Tohoto (nj, ešte pár hodín tohoto:) roku sa im, okrem famózneho výkonu sopránistky Anny Netrebko v niekoľkých skladbách, podarila aj takáto nádhera - Intermezzo z opery Cavaleria rusticana (Sedliacka česť); uznanie za ňu treba však priznať najmä jej autorovi, Pietrovi Mascagnimu.

Už dva roky som sa s veľkou vervou chystal na túto schönbrunnskú udalosť - vypočuť si to aj osobne... snáď to teda vyjde aspoň na tretí pokus. A ak nie mne, tak aspoň vám :o)

V niektorom z ďalších článkov skúsim vybrať z koncertov filharmonikov tanečné kusy, t.j. skladby, v prenosoch ilustrované baletnými vystúpeniami, natočenými vopred (v auguste predchádzajúcom daný január). Niektoré z nich fakt stoja za to.
Možno sa pri tom rozhovorím aj o tom, ako som sa pred pár rokmi takmer dostal natáčať balet - dokonca podľa vlastného námetu :D
hmm... ale čo nebolo, ešte stále môže byť, všakže :o)

okej okej... Roman Bomboš, Ďuro Čurný a ďalší zvládajú moderovanie hudobných programov lepšie než ja... viem o tom :D Snáď vás teda potešili aspoň ukážky samotné :-)

Jano Richter

Jano Richter

Bloger 
  • Počet článkov:  128
  •  | 
  • Páči sa:  389x

nedávno som si s prekvapením uvedomil: Som vpodstate Upratovač/ka - snažím sa vykydať bordel, a to hneď v niekoľkých oblastiach zároveň. Ak mi s tým hilfnete, bude šanca že sa nám to aj naozaj podarí. ....... No a keď Dočistíme, tak sa znovu budem môcť stať tým, čím som chcel byť (a čiastkovo aj bol) odjakživa - technikom / konštruktérom / vymýšľačom, programátorom, filmárom / fotografom, fyzikom / matematikom / astronómom, a tak podobne, z každého trochu :) - - - - - - - - - - - - - lórem i psům, dolórez amulet .... skákal pes přes oves ... testujem aká dlhaaaa môže byť táto sekcia Omne .... no comment .... dezoláty všechných krajín spojte sa.. a páľte to hlbokého péčka!!! ... nepokradneš, nezabiješ, pomiluješ bližného svého .... skúška linkovania pomocou html: <a href="http://mnt.sk/">linkword</a> Zoznam autorových rubrík:  FacsimileProtikorupčnéKoronaOrbitalMapyHey, Stupid !Audio VideoDJ JRsamuel vraždaSúkromnéNezaradenéPaddockVoľba šéfa RTVS

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu