reklama

Vimeo-chuťovky (trochu iný prime-time)

Aj dnes, tak ako každý večer, bude o nás, divákov, súťažiť tisíc a jeden televízny kanál. Niektorí však odoláme, a pustíme si ... Vimeo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

O serveri VIMEO som sa dozvedel minulú jeseň, prostredníctvom rozhovoru s jeho zakladateľom; cesta viedla cez vybrali.sme na Mediálne .

Sprvu mi Vimeo neprišlo nejako veľmi zaujímavé, čo sa obsahu týka. Jeho špecialitou bola len vyššia kvalita(rozlíšenie) obrazu v porovnaní s YouTube a inými bežnými. Po pozretí pár kúskov som mu teda na nejakú dobu prestal venovať pozornosť.

O pár mesiacov neskôr, po skončení prevádzky Stage6 (ktorého nekrológ som sem dal koncom februára) si však moja hlava na Vimeo znova spomenula a tak som sa začal v jeho ponuke trochu viac prehrabovať.
Výsledkom bolo zistenie, že jeho označenie slovami 'art-video server' , ktoré som našiel kdesi na nete, vôbec nie je až také prehnané, ako by sa skeptikom mohlo zdať.

V najbližších týždňoch tu teda prinesiem sériu článkov s ukážkami viacerých vimeí, ktoré ma zaujali. Do úvodného som vybral 12 kúskov, pre začiatok takpovediac z každého rožka troška .

Kým si ich však pustíte, silno odporúčam pozrieť si aj inštruktážny článok o rôznych možných spôsoboch pozerania týchto videí, o ich nižšej a vyššej technickej kvalite, atď., čiže článok odpovedajúci na rôzne čo?, ako?, prečo? , ktoré pozornejšiemu divákovi isto skrsnú v hlave.
Odvážlivci to, samozrejme, čítať nemusia, ale nech sa potom nečudujú :)

Celý dnešný 'playlist' trvá 35 minút a sosne vám z linky spolu 152 MB (embedy, podľa bodu 2 v spomenutej inštruktáži) alebo 404 MB (HD priamo na Vimeu, bod 1). Všetky downloady (bod 3) dávajú dokopy 1166 MB, je ich však len deväť, keďže zvyšné tri originály nedali ich autori k dispozícii na stiahnutie.

Teraz už len stíšiť osvetlenie, urobiť si pohodlie .. a premietanie sa môže začať.
Frí, tú, uan, ékšn! :-)

Hudobné klipy

The Spinto Band - Trust vs Mistrust Kopa ľudí si myslí, že knižnica je aaabsolútne nudné miesto, kde sa nemôže nič zaujímavé prihodiť. Škaredo sa mýlia!



Matthew K - "Trust vs Mistrust" by The Spinto Band
2:50 - 35, 12, 35 MB
Treba vymyslieť choreografiu, správne zorganizovať zhruba 20-30 účinkujúcich (čo nie je hračka), k tomu dlhé koľajnice alebo vozík pre kameru, v strižni celý záber prevrátiť naruby (reverse speed) a napokon k nemu pridať aj muziku (ale rovnako dobre sa to dá pozerať aj bez nej).
Niektorí si pri tomto klipe možno spomenú na jeden starší český film, ktorý celý plynul vzad - každá veta síce išla normálne vpred (aby sa jej dalo rozumieť), ale ich radenie, ako aj poradie všetkých scén, plynulo dozadu - od pokročilého veku až do kolísky. Najviac ma v ňom pobavila scéna, v ktorej statočný hasič hádzal z rebríka svoju budúcu/minulú vyvolenú do okna blčiaceho domu.

Rilo Kiley - Silver Lining Svadba. Hostia sa schádzajú, ženích sa teší, nevesta v bielom si robí posledné úpravy účesu ... pohodička ... nno - aký problém by mohol nastať?



Miky Wolf - Silver Lining
3:40 - 44, 15, x MB
Ako sme videli, nastal :(
Pesnička melancholická, farby zladené do dominujúcej zlatej, aj tej striebornej z názvu tam trochu bolo. Celkom fajna muzička, ňe?
A vzdialene mi svojou atmosférou pripomína aj Niagaru .


Krátke hrané filmy

One Day in Caux Niektorí ľudia vedia stráviť dovolenku či ozdravný pobyt celkom zaujímavým spôsobom.



Danil - One Day in Caux
5:05 - 62, 21, 140 MB
Zober foťák, dvoch ochotníkov (zdá sa, že celkom talentovaných), stoličky a ďalšie rekvizity, vyber sa do príjemne vyzerajúcich exteriérov a interiérov a potom veľa-veľa foť, aspoň takých dvetisíc záberov. Tie potom v štúdiu daj dohromady, husto jeden za druhým - nejakých 5-10 fps.
Na tomto klipe sa mi páčia hlavne kinematické zábery, čiže tie, kde sa okrem hercov a predmetov pohybuje (nielen otáča na statíve, ale aj naozaj posúva) aj samotná kamera. Je to veľmi náročné na presnosť (aby výsledkom nebola roztrasená sekvencia, v ktorej každý obrázok hľadí výrazne odlišným smerom) a trpezlivosť. Takže napríklad tých niekoľko záberov 'behu' a aj zábradlovú scénu veľmi oceňujem.

Rainy Day In a bad mood?



Solomon Chase - HV20 - Rainy Day Cinematography
0:56 - 11, 4, 31 MB
... aj púhych 50 sekúnd môže stačiť na vytvorenie atmosféry ...
Za bežných okolností, keď človek zistí, že začína pršať, či dokonca liať, tak sa bez zbytočného otáľania začne pratať kamsi pod odkv.., pardon, pod nejakú strechu. Tento chalan je však očividne v stave je mi šécko jedno , sedí si tam, mokne, a ani jeho následné kroky či beh nevedú nikam mimo dažda ...
Viacerých diskutérov na vimeo-stránke tohoto klipu priznalo, že ich inšpiroval ku kúpe rovnakej kamery, akou ho autor nakrútil. Môj názor však je, že na konkrétnej kamere až tak nezáleží (a možno ani na high-res). Podobne, aj farebné korekcie, vedúce k danému feelingu obrazu, by sa dali aplikovať aj na materiál zhotovený na rovnakej scéne inou kamerou.
Tá mierne ponurá atmosféra, ktorú z videa cítiť, vznikla niečím úplne iným, než technikou. Počasím, hudbou, spomalením behu, ale trebárs aj tým, že autor ponechal na divákovi domyslieť si, čo bolo pred a čo príde po.
Mne tento klip hneď pripomenul film Ľadová búrka, kde sú podobné okolnosti dovedené až do tragického záveru, ako aj film Obyčajní ľudia, nesúci sa v depresívnej nálade a obsahujúci úchvatný Pachelbelov kánon. Oba filmy sú opísané napr. tu .


Cestuje, lietame

Passing ByNo dobre, tak sme chvíľu boli in the mood , teraz si však poďme zacestovať - lietadlom, busom, vlakom...



Adam Pitel - Passing By
2:53 - 39, 13, 337 MB
Opäť veľa fotenia - počas najrôznejšieho cestovania - a napokon spájanie fotiek do videa. Celkom príjemná forma cestopisu. Tu a tam je popis jeho výroby, priamo od autora.

Shuttle Launch Tento rok to mali raketoplány už celkom slušne rozbehnuté (vo februári a v marci po jednom lete). Poďme sa pozrieť, ako videl štart Endeavouru jeden z filmárov zo vzdialenosti zhruba 15-20 kilometrov.



Seth Gadsden - Shuttle Launch: Cape Canaveral, March 11
1:47 - 6, 6, x MB
Podľa hudobného sprievodu by si jeden myslel, že to ide byť film o Challengeri ... ale nie je. Pomalé (zhruba 2-3x spomalené) stúpanie stroja, jeho zanorenie sa do oblačnej vrstvy a následné pomalé tmavnutie presvitajúcej žiary stoviek gigawattov ohňa - veru surreálna atmosféra.
Výhradu by som mal snáď len k čiastočnej nepripravenosti kameramana: už s predstihom mohol mať trochu zazoomované (celá zostava raketoplánu je bohato osvetlená už celé hodiny pred štartom, a teda nie je ťažké nájsť ju aj z väčšej diaľky) a aj manuálne zaostrené na nekonečno (zúfalá snaha automatiky zaostriť sa v úvode klipu prejavila tým blikaním žltej bodky). Inak dobré.
Kto si to chce porovnať s bežnými, neutrálne ladenými zábermi živého vysielania televízie NASA, nájde ich záznam napr. tu (v dolnej tretine stránky). Mimochodom, ďalší štart je naplánovaný presne na prelom mája a júna.

The Smoke that ThundersTeraz presedlajme na 'máličko' menší stroj a zalietajme si nad Viktóriinými vodopádmi v Zambii.



Free to Adventure - The Smoke that Thunders from 'Flying the Falls'
3:07 - 38, 14, 134 MB
Treba k tomu nejaký komentár?
(Jediná drobnosť, čo mi na tom vadí, je malé trhnutie obrazu každú jednu sekundu. Pravdepodobne ide o dôsledok prevodu z 25fps na 24. Vimeo zatiaľ (pokiaľ je mi známo) podporuje len filmárskych 24 fps a amerických 30 fps, takže autori s európskou 25 fps technikou majú trochu smolu. Uvidíme; tento problém musím ešte preskúmať - nerád by som, aby postihol aj moje budúce videá.)

The Tramway Podľa názvu a by sa dalo očakávať, že to bude filmík o nejakej tramvaji, čiže šaline. Nie je. Slovo tramway má totiž aj iný význam. Nadýchnuť, ...



Philip Bloom - The Tramway
3:15 - 24, 15, 90 MB
...ponoriť...
Hneď z kraja poviem, že toto video je jedno z najlepších, aké som kedy na rôznych videoserveroch videl.
Rozmýšľam, čím to asi môže byť. Hm, žeby hudbou?.. Je predsa symfonického žánru, ktorý je môj naj. Alebo tým, že som svojho času videl časť filmu Signs (z ktorého tá hudba pochádza) a že sa mi vtedy vryla do podvedomia, aj s celou tajomnou atmosférou ...?
Nie. Vôbec to nie je len použitou hudbou. Veď predsa najprv som tento film niekoľkokrát videl bez zvuku (vypnuté repro, čo je u mňa dosť časté) a už v takejto čisto obrazovej verzii sa mi nad ním tajil dych. Najmä tá minútová sekvencia jazdy lanovkou je doslova hypnotická.
No a keď som neskôr pridal aj zvuk, úžas stúpol ešte viac.
Nie je veľa videí či filmov, ktoré mi vedia vyvolať mrazenie už len pri samotnej predstave (bez toho, aby na mňa žiaril čo len jediný pixel alebo znel čo len miliwatt zvuku). Táto Tramway však patrí medzi tých pár, ktoré to dokázali...

Samozrejme, je tam aj niekoľko nedostatkov a dalo by sa to ešte vylepšiť (trebárs, niektoré strihy nahradiť krátkymi prelnutiami, zopár záberov spomaliť, pri niektorých dať kameru do veľmi pomalého pohybu a/alebo veľmi pomaly zoomovať, atď.). Lenže, po takejto úprave by sa to už vôbec nedalo pozerať - človek by od toho musel každú chvíľu odbiehať, aby rozchodil tú silnú dávku práve prijatých emócií.
Hehe, už vidím, ako sa nad týmito riadkami smejú tí, ktorých takýto typ filmu vôbec nechytá. Ale to vôbec nevadí :-)

Myslím si, že tento autor by dokázal urobiť umelecké dielo možno aj z návštevy lanovky na Kamzík :D Tentokrát si však vyšiel nad mesto Albuquerque v štáte Nové Mexiko.


Športujeme

Stronger Zober jednu dcéru, jednu loptu, jedno hádzadlo, jednu záhradu, jednu kameru/foťák .. a trochu si zašportujte a zafoťte. Pridajte jeden Daft Punk a výsledkom bude toto:



Drasko Markovic - Stronger
1:42 - 21, 7, 35 MB
Síce s nejakými nedostatkami (občas by to chcelo kvôli lepšiemu súladu s hudbou posunúť strih alebo obraz o políčko-dve; okraje záberov sú trochu neostré), ale celkom vtipný kúsok. A ževraj Chuck Norris dokázal v tenisovom zápase poraziť aj stenu :o)

Human Movement Tancuje vám to? Celkom dobre? Máte kameru a ďalšie nádobíčko? Nafilmujte sa!



Jordan Clarke - Human Movement in Light
3:25 - 43, 15, 270 MB
Skoro všetky klipy do tohoto článku som vybral už začiatkom apríla a len dva z pôvodnej dvanástky som musel odvtedy zmeniť. Landscape (hneď tuná pod) je náhradou za jeden výborný, ktorý však z Vimea v apríli vymazali. No a tento H.M.inL. sem zaraďujem doslova na poslednú chvíľu. Pôvodne som tu mal jeden ich starší kúsok, úplnou náhodou som sa však dostal na ich stránku aj teraz pred dvoma dňami, keď tam mali túto novú vec vyvesenú ešte len pár hodín .. no a okamžite mi vyrazila dych a vynútila si zmenu v playliste.

Vyzerá to, že sú to chalani z akejsi filmovej školy a že ich jedinou špeciálnou technikou je len akýsi vozík pre kameru a zopár efektovacích pluginov pre softvérovú strižňu, ich výsledky však stoja za to.
Aktívny pohyb kamery voči hercovi (kinematickú kameru ja veru rád), spomaľovačky, reverz, podhľadové zábery preskokov... Tanečné záležitosti ma síce nikdy nechytali, ale keď sú stvárnené takýmto spôsobom, tak musím len očiská otvárať.
Nedá mi však nepokritizovať hudobnú stránku veci - štyri rôzne skladby v takom krátkom klipe je trochu moc a niektoré prechody medzi nimi sú dosť nešťastné. Rockovinu od Besnard Lakes mohli úplne vyhodiť (povedzme, nechať si ju pre iný klip) a ponechať len Sigur Ros a jednu či obe m83jky (čiže, nechať celý klip v jedinej, melancholicko-ambientnej atmosfére).
Spomenutá výhrada však nič nemení na tom, že si latku nasadili hodne vysoko, .. and keep pushing the boundaries - ako im odkázal jeden z divákov.
Inak, po použití hodiť do práčky. Tanečníka. Celého :D


Čas letí

LandscapeHDZnovu tu máme foťák (prípadne kameru), nastavený tak, aby v pravidelných intervaloch (trebárs sekundových, prípadne aj dlhších) robil jeden záber za druhým. Tie sa potom strihacím softvérom dajú dohromady, do plynulého videa, ktorému sa nastaví niektorá z obvyklých snímkových frekvencií (menoval som ich vyššie). U nás sa takému postupu hovorí časozberné snímanie, u nich time lapse .



LandscapeHD - The LandscapeHD 'Producer' Project
4:11 - 53, 19, x MB
Tak, pozreli sme sa, ako to fičí v Ázii ...
Pri 'časových zbierkach' mi nedá nespomenúť si aj na Godfreya Reggia a ďalších majstrov, ktorí dokázali podobné čary robiť aj s klasickým filmovým pásom, viď napr. jeho Qatsi trilógiu.

TimeNadišiel čas. Čas ukočiť tento článok. Takže si na záver pusťme ešte jeden časozberný film. Začne sa na bánhófe ...



Fabian Mohr - Time
2:32 - 27, 9, 93 MB
... a pokračovať bude na niekoľkých ďalších miestach Mníchova. K časovo upraveným záberom pridáme dobrý rave (alebo dub?). Ten je vhodný o.i. aj na poriadne prefúknutie subwoofera (stačí vytočiť volume ešte o kúsok doprava) - ak vám v ňom náhodou prebýval šesťnohý mašiňísta , už potom nebude, bo sa vyberie na vandrovku :D
Aj ja už pomaly idem.


V ďalších dieloch vimeoseriálu sa, napríklad, pôjdeme rozlúčiť so zimou, privítame jar, pustíme si viacero krátkych hraných filmov, klipov k pesničkám, spomalíme aj zrýchlime čas, preskúmame rôzne spôsoby animácie, odhalíme, ako je možné, že niektorým ľuďom sa kamera skoro vôbec netrasie ... a tak ďalej.

Zostaňte s nami, už o chvíľu pokračujeme.
:No, o chvíľu, to poznáme. Len aby :-)

Jano Richter

Jano Richter

Bloger 
  • Počet článkov:  128
  •  | 
  • Páči sa:  389x

nedávno som si s prekvapením uvedomil: Som vpodstate Upratovač/ka - snažím sa vykydať bordel, a to hneď v niekoľkých oblastiach zároveň. Ak mi s tým hilfnete, bude šanca že sa nám to aj naozaj podarí. ....... No a keď Dočistíme, tak sa znovu budem môcť stať tým, čím som chcel byť (a čiastkovo aj bol) odjakživa - technikom / konštruktérom / vymýšľačom, programátorom, filmárom / fotografom, fyzikom / matematikom / astronómom, a tak podobne, z každého trochu :) - - - - - - - - - - - - - lórem i psům, dolórez amulet .... skákal pes přes oves ... testujem aká dlhaaaa môže byť táto sekcia Omne .... no comment .... dezoláty všechných krajín spojte sa.. a páľte to hlbokého péčka!!! ... nepokradneš, nezabiješ, pomiluješ bližného svého .... skúška linkovania pomocou html: <a href="http://mnt.sk/">linkword</a> Zoznam autorových rubrík:  FacsimileProtikorupčnéKoronaOrbitalMapyHey, Stupid !Audio VideoDJ JRsamuel vraždaSúkromnéNezaradenéPaddockVoľba šéfa RTVS

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu